NYHETSBREV | Maj 2018
Added 2018-05-01 18:02:39 +0000 UTCVåren är snart över (även om det känns som att den knappt kommit än) och vi har mycket på gång! Nya recensioner är på väg, arbetet med våra storprojekt tuffar på, och om vi fortsätter få paket till vår postbox i samma takt som de senaste veckorna så kommer det komma en ny unboxingvideo innan månaden är slut!
I den här månadens nyhetsbrev berättar vi om:
- Felix Recenserar – månadens recensioner,
- Storprojekten – Dingo Pictures-dokumentär, The Making of Mystikhörnan & Det Okända-recensionen,
- Midnatts-Let’s Play – ett megaprojekt snart i hamn,
- Guldtuben?
- NärCon – köp biljett & förbeställ vår signerade merch.
FELIX RECENSERAR
Det blir som vanligt två nya recensioner i maj. Den första är, som vi berättat om tidigare, av filmen Ondskan och släpps den 13/5. Vi håller fast vid att detta faktiskt är en bra film, men den har tillräckligt många brister för att den ska gå att göra ett avsnitt om.
Den andra recensionen släpps under månadens sista dagar och kommer vara av den andra säsongen av Filter! Det blev kanske lite otydligt i den första recensionen men vår plan är att recensera hela serien. Från början skulle vi gjort så i en enda recension, men manuset blev så långt att det blev ohållbart långt. Det innebär att vi har ett halvfärdigt manus redan nu till den andra säsongen, och då är det lika bra att göra klart det nu. Säsong 3 och 4 kommer vi att göra ett enda avsnitt om, men när det kommer ut är ännu oklart. Det blir i vart fall inte nu de närmaste månaderna.
STORPROJEKTEN
Det projekt som vi kommit längst på den senaste månaden är Dingo Pictures-dokumentären. Vi har kollat igenom de kvarvarande filmerna som är dubbade till svenska och Basse har gjort research och skrivit ett grovmanus.
Nästa steg är att ta kontakt med dels Dingo Pictures skapare, dels de svenska röstskådespelare som gjort rösterna till de mest ikoniska karaktärerna. Med andra ord är det långt kvar tills vi har en färdig dokumentär men det går stadigt framåt!
The Making of Mystikhörnan säsong 3 är, som vi berättade om i vår senaste Kvartalsrapport, på backburnern. Vi har försökt jobba in så att vi har flera recensioner som vi bara kan släppa de närmaste månaderna, och då har det här projektet fått stryka på foten. Men vi jobbar på det så ofta vi får tid!
Vi har just nu löjligt mycket material som ska klippas ner till den slutgiltiga videon. Vi har en table read på runt 2 timmar, alltså att vi filmat första gången vi (utom Basse då) läste igenom manusen. Från detta lär max 1-2 minuter användas i slutändan. Likaså har vi ca 2 timmar där vi filmat publikens reaktioner under en av premiärvisningarna, samt större delen av Q&A:n i Stockholm. Även från detta lär max 1-2 minuter komma med i videon.
Utöver detta har vi 3-4 timmar vloggmaterial, drygt 2 timmar feltagningar och annat bonusmaterial, 6 timmar där vi berättar om inspelningarna, och kanske två timmar till med andra klipp. Allt som allt är det runt 17 timmar material – 17 timmar som nu ska klippas ner i flera omgångar tills kanske 90 minuter återstår.
Även Det Okända-recensionerna rör sig framåt. Felix har hittills tittat igenom och skrivit anteckningar till tre hela säsonger av serien, och de närmaste veckorna ska han försöka plöja igenom allt som är kvar.
MIDNATTS-LET’S PLAY
Nästa spel vi kör i den här serien är ”Atlantis: Det försvunna riket”, ett äventyrs/point and click-spel från 1997. Även om grafiken ofta är förvånansvärt bra för sin tid så är det långt ifrån något bortglömt mästerverk. Storyn är tunn, många av pusslen och utmaningarna ör löjligt invecklade – och som en konstant återkommande käftsmäll så kraschar spelet stup i kvarten. Troligen för att vi kör det på en modern dator, men ändå. Vi körde det i totalt 12 timmar under fyra tillfällen och det var ett rent helvete. Men vägen till just det här helvetet var, turligt nog, kantat med comedy gold i form av idiotiska översättningar, vidriga karaktärer och mycket mer!
Efter flera omgångar av gallring så har vi fått ner det vi filmade ifrån 12 timmar till 2h 45 minuter. Nästa steg är finslipningen, vilket innebär att trimma ner alla klipp så att flowet är bra genom varje avsnitt, ta bort onödiga pauser, sänka och höja volymen från oss och från spelet utifrån vad som behöver vara i fokus för tillfället, och mycket mer.
Under den här sista delen av klippningen brukar ett vanligt avsnitt tappa ca 20-30% av sin ursprungliga speltid. Eftersom de nästan tre timmarna material kommer vara uppdelade på fyra avsnitt, ett per tillfälle vi spelade, så innebär det att det kommer bli fyra avsnitt om ca 30 minuter vardera – som det ser ut nu!
När det första avsnittet släpps vet vi inte ännu, men vi kommer lägga upp det i släppschemat så snart som möjligt. Därefter kommer vi släppa ett nytt avsnitt i veckan under fyra veckors tid.
Nästa projekt blir en ny Age of Empires II-runda – men eftersom det är så mycket arbete kvar på Atlantis-avsnitten så kommer det dröja ett tag innan vi spelar in det!
GULDTUBEN?
Som en del säkert märkt har det varit väldigt mycket dramatik kring årets Guldtuben. En del av kritiken som galan har fått tycker vi är förståelig: det är trist att tittarna inte längre kan nominera sina favoriter, även om det (i alla fall hypotetiskt) kan vara en förbättring att överlåta nomineringarna till en jury. Och det är synd att galan tappar sitt YouTubefokus, vilket ju var det som gjorde den unik. Men mycket av kritiken mot galan har också varit... låt oss diplomatiskt säga, överdriven. Det har varit mer drama och konspirationsteorier än substans. Morgan Månstråle would approve.
Vi kommer hur som helst inte att åka till galan i år. Vi är inte nominerade i någon kategori, och ärligt talat blir det nog svårt att någonsin toppa 2017 när vår Markoolio eJay-musikvideo var nominerad tillsammans med fyra professionella musikvideor! Men eftersom vi ska till Stockholm i samma veva oavsett så kommer vi ändå att göra en vlogg därifrån. Så det blir typ en ”Inte-Guldtuben”-vlogg i år!
NÄRCON SOMMAR 2018
För fjärde året i rad så kommer vi vara gäster på NärCon Sommar. Vi kommer att premiärvisa ett nytt Felix Recenserar, visa en film (möjligen av Daniel Lehmussaari) och ha fanträff. NärCon pågår den 26-29 juli i Linköping och vi kommer vara där 27-28:e. Redan nu går det att köpa biljetter och nytt för i år är att man kan förbeställa vår merch i NärCons webbutik – och sen hämta ut den i entrén signerad och klar!
Mer info om vilken film vi kommer visa, tider för våra event etc. kommer till sommaren!
Det var allt vi hade att bjuda på den här månaden. Har du frågor om något av våra projekt så är det bara att skriva!
Comments
Vi har inga definitiva planer än, men vi funderar på det!
2018-05-02 10:01:39 +0000 UTCLängtar extremt mycket till Dingo Pictures-dokumentären! Planerar ni att premiärvisa den på bio som ni gjorde med Mystikhörnan runtom i Sverige? Hade nämligen varit extremt kul!
Carl Ädelroth
2018-05-01 21:12:48 +0000 UTC